Abans la creacion del Felibritge

« Le beau sexe »


Anam veire aquí l’agach dels poètas provençaus sus las femnas abans e a la debuta d’aquel moviment ( lo
Felibritge).
Una primiera amassada en 1852, se debana en Arles, los marseilheses i èran venguts.
I aviá de femnas mentre los poètas ? O ditz pas, Gelu dins son rendu compte ont las femnas ( filhas ?) dins la sala son pas seriosas e per faire polit.
Pel congrès de z-Ais, que seguís en 1853, dins la Gazette du Midi ( citat per Merle ) du 24 Août se pòt lègir  :
«  le beau sexe était représenté à ce tournoi littéraire par Melle Hortense Rolland. Melle Reine Garde s’était excusée par une lettre lue en séance. »
E d’apondre qu’ a quatre oras de la tantossada :
«  Les dames qui n’avaient pas quitté la place jusqu’à ce moment se sont alors retirés pour la plupart. A quatre heures et quart, on a repris les lectures ; elles ont duré jusqu’à huit heures. Alors les soixante-sept troubadours se sont mis à table, après avoir congédié les spectateurs. Ce repas malgré la délicatesse des mets n’a pu arrêter le flot des lectures au nombre de plus de cinquante, et la réunion n’a fini qu’à deux heures du matin. » Gaut ne rend compte, en francés, dins lo «  Roumavagi deis Troubaires », e precisa :
« A la suite de l’invitation (...) un grand nombre de Troubaires de tous les âges, de tous les sexes et de toutes les positions sociales avaient répondu à l’appel des Prieùs ou organisateurs du congrès. » (p Xiij)
El tamben es lo costat estétic de la femnas que privilegia :
«  un auditoire nombreux de dames, faisait le plus bel ornement de la réunion. » (PXIiij)
Mas compta pas coma la Gazette du Midi :
«  Le soir à huit heures, une table de soixante cinq couverts a réuni les poètes provençaux dans la même salle. » (p Xivj)
Se se compte la totalitat dels poètas presents dins lo Roumavagi, avèm 55 òmes e tres femnas, alara que i aviá coma poëtessa la soleta Hortense Rolland, quins o quinas eran los o las autras ?
 Son aquelas circonstencias qu’an facilitat las escornas cap a ela, que rapporta Mistral ?
Dins aquel Romavagi, J- Gaut escriu :
« A prepaù de seanço, vous dirai que, per que foùsse pas trop longo, avèm mes de caire, en fasènt nouestre prougrammo, de pèços plenos d'agrament et de grâci, fouart poulidos, es verai, mai deisqualos leis aùtours sount pas vengus. A fougu de forço, et coumo èro juste, dounar la preferanço eis présents. Sabèts leis prouverbis : Qu l'es heireto; es aqueù qu'es aù moulin qu'enqrâno. Uno seanco coumo aquesto poirt estre coumparado à n'un repas :  l'y a quaùqueis fes tant de plats, que l'on n'en laisso sens l'y toucar, à mai bouens que siegount. L'esprit deis aùditours, coumo l'es­toumac, voùt pas estre engavaissat. Avèm pas vougu que  nous diguessiats : lou troùp es troùp. Leis pèyos qu'a fougu laissar à l'oumhro  (nous es esta couien ) , soant aqueleis de MM. Garcin, de Draguignan ; Thouron, de Touloun ; Pierquïn de Gembloux, deParis, Peyrottes de Clermont-l'Hérault ; Gimon , de Seloun; de l'abbé Sabatier, cura d'Aùreilho; de Mllo Leonido Constans,  doù Var; de* m'arrèsti; vesi que foù maù de vous leis noumar, parce qu'en vous leis fasènt counouisse, rendi plus vieil, acôt es clar, lou regret qu'aurets de pas aùsir seis vers. »
De notar Leonido Constans doù Var es pas venguda.
Gaut aviá fach son recuelh amb totes los poètas e poëtessas presents, Mistral li respond :
« la France qui compte 35 millions d’habitants n’a que quatre ou cinq poètes de génie.  C’est assez d’en avoir un sur une population qui n’a pas 1 million d’habitant » et « Jasmin est un vers solitaire »
Al contrari, Roumanille aviá causit los que serián presents dins «  Li Provençali » d’accordi, dins aquel moment, amb Mistral qu’escriviá a Gaut lo 2 de setembre de 1853 :
« Soit dit entre-nous, il incontestable qu’il s’est lu au congrès un certain nombre de  pièces mauvaises. En imprimant tout pêle-mêle, c’est à dire l’ivraie mêlée de bon grain, qu’en résultera-t-il aux yeux des lecteurs la plupart très légers ? Notre recueil fera l’effet de toute bonne chose mêlée à du mauvais, l’effet d’une marchandise de mauvaise qualité : les critiques, qui, assez mal à propos, ont commencé à nous dauber, n’attendent  que cet instant pour nous écraser sous le ridicule. »
Dins « Li Provençali » , paregudas en 1852 i aviá sonque coma poëtessa Leonide Constans amb « L’Adiou diou cassaire a la bastido. », tèxte de septembre de 1851.
En 53, jos l’influencia de Gaut, Roumanille a cambiat e li escriu :
« Vous avez donc dans votre bouquet, bien des épines et des herbes compromettantes !  Comment vous en debarrasserez –vous sans offenser ceux qui ont eu la bonhommie de vous  les offrir ? C’est assez délicat. Nous faisons appel aux Muses, et quand les Muses obéissantes à votre voix, nous arrivent habillées à leurs façons , nous leur fermerions la porte au nez c.à.d nous leur interdirions l’entrée du recueil que vous voudriez faire ?
– que si nous faisions les aristocrates, si nous admettions celui-ci, et rejetions ceus-là, nous serions dignes de recevoir une grêle de pommes cuites. Dans les Provençales, j’admettais qui je voulais admettre : J’étais libre de recevoir chez moi tels et tels... »
Seràn doncas tres las primadièras. Reine Garde, dicha La cordurièra de-z-Ais, es una poëtessa obrièra remarcada per Lamartine, veirem sa personalitat e sa relacion  amb la lenga, que publicarà, sonque tres poèmas en provençau . Jà coneguda tanben dins lo fogal tolonenc avèm trobat pas gaire sus Leonido Constans, nascuda en 1818.
La vertadièra revelacion dels poètas abans la creaccion del Felibrige es Hortensa Rolland,  la filha d’un bolangièr de z-Ais, qu’es una jova e que farà una òbra variada en francés  e en provençau, publicarà" Reinie de Lar", amb "Lou Viscomte de Beziès" en 1882. 
Per dé qué sonque tres femnas ?
Se pòt respondre de mantun biais.
I a pas de femnas qu’escribon. L’ensenhament per las filhas es a se forgar amb una empresa randa de la Glèisa, e una especificitat que li balhan los govèrns, amb l’assentiment de la majoritat, a mai de los que son contra aqueles govèrns.  La femna es per l’ostal . Jean Macé o dirà, fondador de la Ligue française pour l’enseignement :
« Tout est bien qui est à sa place. »
Renat Merle nota a prepaus de l’inventari qu’a fach dels tèxtes de la  «  zone culturelle provençale et ses franges » entre 1775 e 1840 :
« Ces textes interrogent sur les hommes, rarement les femmes, qui ont risqué cette écriture de la marge, intervenants modestes et occasionnels souvent, anonymes parfois »
Lor sòrt èra d’èsser «  des épouses et des mères » per lor educaccion, se botar  a escriure èra doncas :
« Affronter toutes les difficultés que rencontrent les femmes qui veulent écrire : Aux obstacles extérieurs, déjà si grands, s’ajoutent les obstacles intérieurs,  les interdits intériorisés : la peur de transgresser [un] rôle définit [par] la société et qui fait que l’écriture ne devient jamais prioritaire qu’au pris d’une violence faite à soi-même
et imposée aux autres.  »
Trespassar las empachas del manca d’instruccion, e trespassar lo ròtle balhat a «  la » femna,doncas a totas las femnas de s’occupar ( sonque) de l’ostal, cal tenir la carga.
Mas la societat es a tolerar de formas d’escriches de femnas. Colette Cosnier se servís  per son estudis Le silence des filles, de l’aiguille à la plume d’una, los «  diary », que Philippe Lejeune a estudiats dins «  Le moi des demoiselles », jornaus secret de joventas que n’aqueste sègle l’epicopat recomenda.
 N’i a una autra que Reina Garda, a praticada, l’escrich de virtud, que permèt a las femnas de dintrar a l’Académie Française amb de premi Monthyon.
 Dins los dos cas son a servar lor plaça e en mai d’aquò, lor cal pas rire, malgrat que la literatura provençala ( occitana) se faguèsse mantun còp amb de cascalejadas.
«  Pour plaire, la demoiselle doit sourire et non pas rire. La Joconde séduit parce qu’elle ne s’esclaffe pas. »
Vesèm amb Reine Garde fins ont pòt menar lo desir de plaire, a la societat doncas als òmes qu’escribon e son reconeguts, d’en primièr a escriure en provençau,  puèi a s’arrestar, per de que :
« s’efforcer de ressembler le plus possible au modèle proposé est la clé du bonheur à venir. »
Benlèu de femnas an escrich, mas foguèsson pas consideradas, publiquèron pas e i a pas cap de tèxtes servats dins los aquius.
Dins aquel temps :
« Les qualités les plus prisées chez celles qui écrivent , ce sont leur simplicité  leur modestie, leur bon sens et leur modération, vertus présentées comme  essentiellement féminines, beaucoup plus que leur talent littéraire.
 Les femmes auteurs seraient-elles médiocres parce que femmes ? » se demanda Colette Cosnier. Nos liura una responsa a la question,
«  les femmes seraient-elles condamnées à la médiocrité ? »  que las primadieras del Felibrige, aurián pogut legir en 1808 jos la pluma de Joseph de Maistre, son pas nascudas quand escriu, mas son jà defuntadas quand es publicat per l’ensenhament :
« Non. Elles peuvent même prétendre au sublime mais au sublime féminin.  Chaque être doit se tenir à sa place et ne pas affecter d’autres perfections que celles qui lui appartiennent. Je possède ici un chien nommé Biribi..., si la fantaisie lui prenait de se faire  eller et brider ...(...) L’erreur de certaines femmes est d’imaginer que pour être distinguées ,  elles doivent l’être à la manière des hommes. Il n’y a rien de plus faux. C’est le chien et le cheval. »

©Rose Blin-Mioch

Tirat de  

"Femnas palimpsestas
e dichas de femnas

( sègles XIX, XX e XXI)
" Memori de Mastèr II annada 2005-2006, jos la direccion d'Arvei Lieutard e F. Martel, UPV Montpellier III

Bibliografia:

Gaut J-B, Roumavagi des troubaires, Raphèle les Arles, Marcel Petit 1853
Jouveau M-T  et René, Correspondance Gaut-Mistral sur http:\\www.up. univ.mrs.fr/tresoc/libre/libr0039.pdf
Merle René, Une mort qui n'en finit pas? ,Nîmes, Marpoc, 1990, 226 pages.